Fibromiyalji Tedavisi Nedir?

Fibromiyalji sendromu; kas-iskelet sisteminde uzun süreli olabilen, vücutta yaygın ağrı ve hassasiyete yol açan bir tür yumuşak doku romatizmasıdır. Bazen yumuşak doku romatizması ya da kas romatizması olarak adlandırılmaktadır.

Fibromiyalji belirtileri ve onunla ilgili problemlerin şiddeti kişiden kişiye değişebilir veya zamanla azalarak kaybolabilir. Stres genellikle semptomları kötüleştirir.

Fibromiyalji Belirtileri

Toplumda yüzde 2-4 oranında ve daha sıklıkla kadınlarda görülür.Hastalarda yaygın yumuşak doku ağrıları ve beraberinde uykusuzluk, kabızlık, diş sıkma, çenede kilitlenme, sabahları yorgun uyanma, bellekle ilgili sorunlar, konsantrasyon bozukluğu, gerilim tipi baş ağrıları, uyuşma, karıncala,Depresyon ya da anksiye,Pelvik ağrı, yüz veya çene ağrısı, çenede diş sıkmaya bağlı ağrı ve kulakta çınlama gibi yakınmalar eşilik edebilir.

Fibromyalji Kimlerde Görülür

Fibromiyalji, kadınlarda fazla görülse de erkeklerde de görülebilir. kadınlarda erkeklere göre 10 kat fazla görülür. Orta yaş grubunda fazladır ancak ergenlik yılları veya yaşlılıkta da ortaya çıkabilir. Osteoartrit, lupus, romatoid artrit veya ankilozan spondilit gibi bir romatizmal hastalığı olanlarda fibromyalji ortaya çıklma olasılığı artar.

Fibromyalji Tanısı Nasıl Konur

Fibromiyalji sendromu'nun neden geliştiği tam olarak bilinememektedir. Yapılan araştırmalarda bazı teoriler ileri sürülmüştür. Bu teoriler, uyku bozukluğu, ağrı algılama bozukluğu, santral sinir sisteminde nörotransmitter denilen maddelerin dengesizliği, sinir sistemi ve hormonal sistem bozukluğu, kas ve kas işlevlerinde bozukluk, sempatik sistemin(otonom sisnir sistemiyle ilgili dengesizlik) aşırı çalışması olarak sıralanabilir.

Yakınmalarınıza bakarak fibromiyaljiden şüphelenilebilir. Muayenede bazı vücut noktalarına, dokunmakla hassasiyet veya bastırmakla ağrı vardır.

Ağrıya neden olabilecek diğer hastalıkları (Sjögren sendromu, polimiyaljia romatika, gibi) ekarte etmek için bazı tanı testleri gerekebilir.

Fibromiyaljide inflamasyon (iltihap) belirtileri görülmez.

Fibromiyaljideki ağrının karakterinin farklı olmas ve laboratuar testlerinin doğal olması kas ve eklem ağrısına neden olan diğer hastalıklardan ayırdetmeye yarayabilir.

Fibromyalji Nasıl Tedavi Edilir

Hastanın bilgilendirilmesi ve eğitimi çok önemlidir. Hastaya sanıldığının aksine hastalığının "gerçek" olduğunu, ancak sakatlık bırakıcı bir hastalık olmadığı anlatılmalıdır. Tedavi uzun sürebilir ve bulgularda belirgin düzelme olana kadar hekimin düzenli takibi gerekebilir. Hastanın öncelikle bu hastalığın uzun süreli bir hastalık olduğunu ve ağrının sürekli olmasına rağmen vücuda zarar vermediği anlatılmalıdır.

İlaç Tedavisinde; antidepresanlar, kas gevşeticiler, ağrı kesiciler, uyku düzenleyici ilaçlar, magnezyum tedavileri genellikle uygulanmaktadır. Son zamanlarda antioksidan özelliği olan vitaminlerinde bu hastalıkta yararlı olduğu gösterilmiştir. Uzman hekim tarafından uygulanan tetik nokta enjeksiyonları fibromiyaljide oldukça etkilidir.

Beden bir bütün olarak düşünüldüğünde uygulanacak bütünsel tedavi yöntemleri, sistemin yeniden regüle edilmesi(beslenmenin düzenlenmesi, manuel terapi, nöral terapi, egzersiz, ozon) ile fibromyalji gibi başedilmesi oldukça zor olan bu durumda son derece başarılı sınuçlar alınmaktadır.

Fizik tedavi uygulamalarında ise sıcak paketler, derin ısıtıcılar ve ağrı kesici özelliği olan elektriksel stimülasyon ile olumlu sonuçlar alınmaktadır.

Egzersiz hastalıkta en önemli tedavi ve korunma yöntemidir. Özellikle gevşeme ve germe egzersizleri, yürüyüş, yüzme ve bisiklete binme oldukça etkilidir. Egzersiz tipi ve şiddeti hastaya göre ayarlanmalıdır. Kas gerginliklerinin azaltılmasında masaj gevşeme ve basınç teknikleri olumlu etkiler sağlar. Hastalara ayrıca hobilerine daha çok zaman ayırmaları, yoğun çalışma sırasında sık sık ara vermeleri önerilir.

Korunmada sağlıklı bir diyet, düzenli egzersiz, yeteri kadar su içmek, bedeni asitleştiren hayvansal besinlerden uzak kalmak ve yeterli istirahat etkilidir.